greetings from denmark

Kitchen Knife Forums

Help Support Kitchen Knife Forums:

This site may earn a commission from merchant affiliate links, including eBay, Amazon, and others.

Thorndahl88

Well-Known Member
Joined
Jun 25, 2017
Messages
159
Reaction score
44
Hi im Niels. 29 years old, and living in denmark.
i work as a professionel chef.
i love the look of japanese knifes, and i love to sharpen my knifes razor sharp.





KNIFE TYPE
Im interested in gyuto 240mm right handed. Santoko 180mm right handed.
I would like the handles to be japanese.

In my eyes im fairly okay at sharpening, so the steel mainly just needs to hold an sharp edge.

maximum budget for my knife would be 200 usd.
i had my eyes on tojiro shirogami gyuto 240mm. But i cant find a place where the shipping goes to denmark without the cost becomes not worth it.
Maybe you guys got some knifes that are affordable and worth it :)


The knife will only be used in a professionel environment.
The main task for the knife would be push cutting vegtables, thin slicing, and prepping.


Im replacing my masahiro gyuto 210 mm aus-8

my most used grip is pinchgrip
Most used knife methods would be push cutting, and abit of rockchopping. i got a miyabi santoko i practice drumming with.

good Edge Retention would be great


My knowledge of japanese knifes is nothing more than what i read and learned from youtube from jki etc.

KNIFE MAINTENANCE
i sharpen my own knifes, with gritt 400 1k,2k,3k,5k,8k. and stropping on leather
i follow murray carters advice, bob cramer, and jki. and sort of took the best of both worlds, and made it into my own thing.
i sharpen most of the knifes we got at work, co-workers etc - done miyabi birchwood, mac's, tojiro dp,s, masahiro.
Edges convex style, 80/20. double edged and one sided. angles 15. 25, 30.

Are you interested in purchasing sharpening products for your knives? Yes
would love to learn more about sharpening aswell.
Best regards Niels
 
Welcome aboard, Niels!
Shipping to Denmark isn't simple. It's my understanding though that japanesechefsknife.com has found an affordable way. Ask Mr Iwahara, [email protected]

Thank you benuser.
Yea it seems to be really hard to get anything shipped to denmark unless i want to pay 100 + dollers for the shipping.
I was hoping the community here maybe had some guys in europe with some knifes laying around i maybe could buy.
my search is mostly for a workhorse. so i hope it can be done :)
The tojiro shirogami itk 240 mm was looking like something i would enjoy working with, and the price was probably the best buy for the money. but the shipping costs, made it a dealbreaker, as the shipping was more expensive than the knife, so now im in search of a better knife but at a decent price :)

Welcome Niels :)
Thanks :)
 
That is a lot of money for shipping indeed.

Yes its waay too much.
Seems like japansechefknifes is the way to go. 27 $ thats a small fee compared to the other sites :).
I would still love to buy used knifes aswell, is that a thing we do in kkf ?
 
Hej Niels og velkommen [emoji2] Hvor i Danmark bor du?
Du skal helt sikkert i kontakt med Maksim fra Japanesenaturalstones.com
You can spend hours (of good fun) going through older threads through the search function.
- Kim/Storkøbenhavn.
 
+1 Hej Niels, velkommen :)

Maksim er manden du skal have fat i - kan anbefale Itinnomon Stainless, rigtig gode knive - meget for pengene..

Lars
 
Hej Niels og velkommen [emoji2] Hvor i Danmark bor du?
Du skal helt sikkert i kontakt med Maksim fra Japanesenaturalstones.com
You can spend hours (of good fun) going through older threads through the search function.
- Kim/Storkøbenhavn.

Tak.
Jeg har været inde og snuse lidt, faldt over den her http://www.japanesenaturalstones.com/munetoshi-kurouchi-gyuto-240mm/ Desværre har han den ikke hjemme.
Er vild med den lidt grove finish på kniven, da helt blanke blade bliver lidt kedeligt :).
white 2 stål, og performer tæt på kato og shigs. Men Så meget har jeg nu hellere ikke forstand på hverken stål, eller arbejds evene på jknive, er ret meget en rookie på området.
Ønsker mig mest af alt bare et bang for the bucks som man siger.
Jeg bor i aarhus kim :)


+1 Hej Niels, velkommen :)

Maksim er manden du skal have fat i - kan anbefale Itinnomon Stainless, rigtig gode knive - meget for pengene..

Lars
Tak lars. :)
Ja det har jeg ladet mig høre hehe.
Jeg har også været inde og kigge på dem. Det er en sværd beslutning når man ønsker det bedste, og det stadig ikke skal være for dyrt da det skal være en workhorse :D
 
@Niels Munetoshi er vildt gode - ikke mindst i forhold til prisen. Hvidt stål har bedst potentiale mht skarphed, men holder som regel denne kortest. Syre fra citrusfrugter og lign. tager også hårdt på skarpheden på knive af kulstål (White, Blue, V2 og 52100), når det er store mængder, der skal skæres - som jeg forestiller mig det er tilfældet i et prof køkken. Men det kan du jo undersøge hos andre kokke herinde [emoji2] Munetoshi er dog ekstraordinært gode til at holde skæret i forhold til ståltypen. I et prof. køkken skal du måske også tænke på rust. Kniven skal tørres med en fugtig- og en tør klud, når du har skåret eller ca hvert kvarter for ikke at danne rust - især i starten, hvor den endnu ikke har dannet et lag i overfladen, patina. Hvis dette er OK, vil jeg klart anbefale kniven. Alternativt har Itinomonn knivene rustfrit stål på bladet udover på æggen. Itinomonn knivene i SemiStainless tåler langt mere syre og vand og er også virkelig gode. Vildt meget bedre end hvilken som helst tysk kniv eller Tojiro. Maksim er selv uddannet kok, så du kan også skrive til ham. Han giver meget ærlige svar og er ikke ude på at sælge for at sælge. Bedste måde at kontakte ham på er via Facebook/Messenger og hans Japanese naturalstones side. Mails tager nogle gange lidt længere [emoji2]
Fortsat god jagt.
- Kim
 
@Niels Munetoshi er vildt gode - ikke mindst i forhold til prisen. Hvidt stål har bedst potentiale mht skarphed, men holder som regel denne kortest. Syre fra citrusfrugter og lign. tager også hårdt på skarpheden på knive af kulstål (White, Blue, V2 og 52100), når det er store mængder, der skal skæres - som jeg forestiller mig det er tilfældet i et prof køkken. Men det kan du jo undersøge hos andre kokke herinde [emoji2] Munetoshi er dog ekstraordinært gode til at holde skæret i forhold til ståltypen. I et prof. køkken skal du måske også tænke på rust. Kniven skal tørres med en fugtig- og en tør klud, når du har skåret eller ca hvert kvarter for ikke at danne rust - især i starten, hvor den endnu ikke har dannet et lag i overfladen, patina. Hvis dette er OK, vil jeg klart anbefale kniven. Alternativt har Itinomonn knivene rustfrit stål på bladet udover på æggen. Itinomonn knivene i SemiStainless tåler langt mere syre og vand og er også virkelig gode. Vildt meget bedre end hvilken som helst tysk kniv eller Tojiro. Maksim er selv uddannet kok, så du kan også skrive til ham. Han giver meget ærlige svar og er ikke ude på at sælge for at sælge. Bedste måde at kontakte ham på er via Facebook/Messenger og hans Japanese naturalstones side. Mails tager nogle gange lidt længere [emoji2]
Fortsat god jagt.
- Kim

tusind tak for responsen, jeg kontakter maksim med det samme. er virkelig vild med munetoshi, og ja min største frygt er også farve smitte og rust. men må jo bare ha et bomulds håndklæde liggende ved min mise en place
 
Back
Top